woensdag 26 december 2012

Een dagje in de tuin

Ik mocht afgelopen donderdag een dagje mee in de tuin van het Paleis (stadsschouwburg Antwerpen). Hun thema nu was : "het beweegt in de tuin"
In deze tuin kan je geen planten of bomen vinden die er groeien maar wel ideeën van kinderen.
Als impressie mochten we plaats nemen op heel wat verschillende stoelen. Stoelen met scheve poten, een stoel zonder leuning, een stoel zonder zitting, een heel zachte stoel, een heel hoge , een lage, een dubbele,...
De stoel van onze laatste keuze werd onze stoel voor de rest van de dag.
Na het 10 uurtje was het tijd om mee te helpen koken. Samen vormden we een reuze aardappelmachine. waarbij de aardappels van de ene kant naar de andere moesten geraken. Onderweg kregen ze nog een wasbeurt en werden ze in stukjes gesneden. Door deze samenwerking kon het niet anders dan een heerlijke puree worden.
Nadien gingen we in drie groepjes aan de slag. Ieder groepje op een eigen manier onder schitterende begeleiding.
Na een uurtje begonnen onze magen te rommelen en werd het tijd om van onze gemaakte puree te proeven.
Deze mochten we niet zomaar opeten. Neen hoor, we kregen speciaal bestek waarmee we konden eten. Het bestek bestond uit boetseer spatels. Dit zorgde al dadelijk voor heel wat discussie. Wat is nu onze vork, wat onze lepel,... Het was vooral de bedoeling om met onze puree te gaan bouwen. Zo'n kunstwerk werd heel goed gesmaakt door de kinderen.
In de namiddag werkten we verder en kwamen we uiteindelijk tot een kleine voorstelling.
Bij alle drie de groepen was het geweldig om het mooie eindresultaat te kunnen aanschouwen.
Ik heb heel wat bijgeleerd en enorm genoten van deze mooie dag. Met heel wat nieuwe ideetjes en barstensvol energie keerde ik huiswaarts.
De hele dag draaide rond beweging. de rode draad wordt doorheen alles meegenomen en dat maakt het zo intens en diepgaand. Je werd echt opgeslorpt in de bewegingen.
In Maart mag ik opnieuw een dag in de tuin doorbrengen maar dan met hogeschool studenten. Ik ben heel benieuwd hoe die dag er zal uitzien. Ik ben ervan overtuigd dat dit opnieuw een fantastische avontuur gaat worden.








Sporen naar sporen van sporen

Tijdens de les van Marianne kregen we de opdracht te gaan brainstorm rond "sporen naar sporen van sporen".

  • eerst woorden
  • nadien denken in zinnen (filosofisch)
  • op het einde gingen we op zoek in tijdschriften naar sporen.
Deze manier van werken was heel leuk en bracht ons echt ver. We kregen heel veel leuke ideeën. Dan natuurlijk de moeilijkste maar belangrijkste opdracht: filteren en beperken.
 "In het beperken word je rijker"
Deze manier van brainstormen ga ik zeker uitproberen en toepassen met studenten.

Ook kregen we heel wat stempel technieken te zien. Zodat je een herinnering, een spoor kan achterlaten.


eerste coachgesprek

Tijdens de module Muzische school had ik mijn eerste coachgesprek met een studente.
De inzichten die we reeds verworven hebben hebben echt geholpen om tot de kern van het probleem te komen. We hebben zelfs twee problemen op een 40 tal minuten kunnen bespreken.
Zowel de studente als ik voelde me heel goed bij dit gesprek.
Dit was een heel leuke ervaring. ik kijk al uit naar het volgende coach gesprek.

Kruip eens in het vel van een vuilnisbak

Hoe maak je studenten het meest muzisch? Hoe maak je ze warm om ermee te starten, het leuk te vinden, te durven? Hoe maak je studenten op afstand muzisch? Dat zijn enkele van de vragen waarmee we als Muzo team aan het worstelen zijn.
Voor dit academiejaar hebben we besloten om te starten vanuit een duurzaam voorwerp.
Wij zijn van start gegaan met een brainstorm over "een vuilnisbak met gaatjes", we voelden al snel aan dat we het ruimer mochten bekijken en werd het "een vuilnisemmer". we zijn even echt vuilnisbak geworden. Op deze manier kregen we heel wat ideetjes.
Ook al nieuwsgierig naar heel wat je allemaal kan doen met een vuilnisemmer? Bekijk dan maar snel onderstaande documenten.


Welke activiteiten kaderen binnen MUZO?

Heel wat muzische activiteiten zijn nog niet gekend bij de studenten. Hier wilden we wat verandering inbrengen. ze moeten aan de slag met de Muzische activiteiten dus hebben we hen even ondergedompeld.
We zijn op zoek gegaan naar de uitleg van de verschillende muzische activiteit en hebben deze verduidelijkt adhv volgende PPT. Jammer genoeg hadden we hier maar 1 uurtje de tijd voor.
Ik denk wel dat het de studenten voorruit geholpen heeft in hun project.

dramatiseren met Yves Bondu

Tijdens de les dramatiseren hebben we heel wat leuke opdrachten uitgevoerd.
Ook kregen we een opdracht uit een mooi boek van canon cultuurcel:

"De mondenboom" van Tanja Oostvogels
Ideetjes om toneel te spelen.
Afijn canon
ISBN 9059330722


Heel wat inspiratie kan je ook vinden in het boek:
"Klein applaus drama activiteiten met 3 - 9 jarigen"
Koen Crul, Joris Nevejans en peter Spaepen
ISBN 90-59320-72-7

startdag Muzomodule

Gisteren hebben we een schitterende en inspirerende les bewegingexpressie gekregen. Deze werd geleid door een collega (Nora Coulommier) van de HUB. Het is leuk om elkaar op deze manier te leren kennen.
De les van gisteren heeft me nog meer inzicht gegeven over de opbouw van een goede les bewegingsexpressie. Vandaag heb ik het geleerde al dadelijk kunnen toepassen met de studenten.
Onze studenten werden vandaag ondergedompeld in een muzobad waarbij we vertrokken zijn vanuit een vuilnisbak.
Uit onderstaande foto's en filmpjes kan je kort proeven van de leuke sfeer die daarstraks leefde in de kelders van KAHO Sint - Lieven.
De studenten hebben enthousiast en heel goed meegewerkt en dat kan je zien aan onderstaande resultaten.
Veel kijkgenot.

Muzisch domein: Beeld














leerlijn BAKO BALO: mmmm, wat is dat lekker

In semester 3 wilden we de studenten van het 2e jaar al eens onderdompelen in een muzobad.
Samen met de muzo docenten van het team BALO gingen we aan de slag.
Na een sessie brainstormen kwamen we tot een leuk onderwerp:

Als impressie kregen de studenten een drama stukje te zien rond de ontbijttafel.Deze zat vol met heel wat typetjes:

  • de dame die aan het lijnen is
  • de waarzegster die de toekomst kan voorspellen aan de hand van eten
  • de dame die een wortel wilde worden
  • de smeerende bokes mama
  • twee deugnieten die al dadelijk hun verjaardagstaart wilden opsmullen
  • ...
Nadien werden de studenten verdeeld over workshops waarbij ze drie maal konden doorschuiven. In deze workshops werden ze meegenomen binnen de verschillende muzische talen. Zowel de studenten en docenten van BALO en BAKO werden samen in groepjes verdeeld waardoor ze zowel opdrachten op kleuterniveau als opdrachten op lagere school niveau kregen. Deze werden nadien ook nog extra geduid in functie van de leerlijn kleuter -lager onderwijs.
De studenten gaven aan dat ze heel wat hadden bijgeleerd. Dus zeker voor herhaling vatbaar volgend academiejaar.


leuke opdracht vertrekkende vanuit een kunstwerk van van Gogh

Na een boeiende les "over de kijkwijzer voor een muzische activiteit " mochten we zelf muzisch aan de slag.
We kregen elk een kaartje met een gevoel op. Aan dat gevoel mochten we zelf een kleur linken. Een blad krantenpapier kreeg het gekozen kleur.
Nadien kregen we "het korenveld met kraaien van Vincent Van Gogh" te zien. We mochten ons baseren op de vormen en de kleuren  uit het schilderij. Met deze vormen en kleuren mochten we zelf iets creëren. Nadien moest dit op een muzische manier aan elkaar voorgesteld worden. 3 groepen gingen vlijtig van start. allen vertrokken van dezelfde opdracht en toch zo'n variatie aan eindresultaat. Dat is MUZO!

Eerste inzichten in het coachen

Enkele interessante inzichten rijker na een boeiende les:

  • Op elke communicatie zit ruis. Slechts door echt door te vragen gaat deze verminderen.
  • Waar je jezelf aan ergert bij de andere ligt op afwerking te wachten bij jezelf.
  • Kijk met de ogen van vertrouwen.Heb respect voor de andere.
  • In plaats van in te gaan op de tekorten.  Wat is al aanwezig en hoe kunnen we dat verder laten groeien.
Dit was al een leerrijke les, ik kijk uit naar de volgende.